Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.02.2021 08:00 - "Наука за ползата" на Каутиля
Автор: bojo12345 Категория: Политика   
Прочетен: 1041 Коментари: 2 Гласове:
6


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

ARTHASASTRA (Skt. - "Наука за ползата"), консолидиран трактат за науката за управлението и политиката, приписван на Каутиля, полулегендарният министър на основателя на династията на Маури Чандрагупта I, но съставен вероятно през 1-ви и 2-ри векове.

Произходът на индийската „политическа наука“ датира от късната ведическа ера (в списъка на дисциплините на знанието на Упанишад Чандогя също се споменава екаяна - „науката за управлението на едно правило“). Сред първите теоретици и вероятно вече популяризатори на артхасастра бяха странстващите философи Паривраджака, които обсъждаха такива незначителни теми от будистка гледна точка като „царе, крадци, министри, армии, опасности, битки и т.н. Периодът на първоначалната традиция на преподаване вероятно е последван от периода на конкуриращите се училища. Статистическите изследвания на езика Arthashastra позволяват да се съотнесе към периода на тези училища появата на специални учебници, посветени на местното самоуправление и съдебните производства. Сред предметите на обсъждане на тези училища има проблеми, свързани с броя на необходимите съветници, налагането на глоби (задължения на надзорниците), структурата на армията на терен и редица други.

По някое време е направен опит за унифициране на доктрините на Арташастри ните - процес, напомнящ историята на съставянето на текстове на сутра във философските школи. Съставителят на текста непрекъснато разглежда позициите на своите предшественици, последователи на Ману, Брихаспати, Ушанас, Парашара и Каутиля (в последния случай говорим за „ортодоксалната“ версия на артхашастра, от която се коригират позициите на други училища - срв. "последната дума", която се оказва за Бадараяна във Веданта-сутрите).

Раздел I започва с изявление на общите принципи на "науката за науката".  Има четири основни науки: Ведите, науката за икономиката, самата наука за управлението и философията (анвикшики), представени от Самкхя, йога и локаята (евентуално се има предвид няя). Философията изследва чрез логическа аргументация предметите на останалите три (дхарма и адхарма, полза и вреда, правилна и грешна политика).
 
        Други основни теми на първия раздел са задълженията и поведението на царя като основен компонент на държавата (вж. Съответните части на Дхарма шастра), неговото обкръжение и длъжностни лица. Раздел II е посветен на чиновете и отговорностите на изключително разширена система от надзорни служители. Раздели III - V разглеждат съдебните производства, фискалната система и наказанието на нарушителите. Раздел VI обсъжда основите на държавата (мандалайони), в VII - шест метода на външната политика: мир, война, чакане и виждане, обидно, търсене на защита и „двойна политика“ (комбинация от мир и война). Раздел VIII е посветен на държавното безредие, но в първоначалната му част се разглежда един от основните проблеми на индийските "политолози": кои фактори на държавата са най-важни - кралят, министрите, селското население, крепостта, хазната, армията или съюзниците .

Вече предшествениците на компилатора Arthashastra повдигнаха въпроса за възможността за намаляване на тези единици до минимален набор от "неразложи ми", "атомни" елементи (дори имаше опит да се намали този набор до версия от две части - "цар" и "царство").

Раздели IX-XIV отново ни връщат към външната политика: те разглеждат средствата за предотвратяване на военна заплаха, структурата и действията на военните части, „тайните мерки“ на царя по време на война, тактиката за превземане на вражеската крепост. Раздел XV заема специално място: той анализира списък от 32 характеристики на научно организираната дисциплина на знанието, материализирана в текста (тантра-юкти).

Надеждните биографични данни за Каутиля, известна също като Чанакя в Индия, са много оскъдни. С известна степен на сигурност можем да кажем, че той е бил почти съвременник на Аристотел и Александър Велики. Известно е също така, че Каутиля не е учен, „откъснат“ от живота, а активна политическа фигура, изиграла ключова роля в създаването на Маурийската империя (около 320-180 г. пр. Н. Е.) - първата панидийска държава, простираща се през по-голямата част от индийския субконтинент до границите на съвременен Афганистан. Столицата на империята Мауриан, Паталипутра (днешна Патна) е била най-големият град в Древния свят.

Каутиля пише Арташастра, след като напуска активна политическа дейност. Думата "артха" в превод от санскрит означава "материално богатство" или "политическа власт", а "шастра" се превежда като "учебник" или "ръководство". По този начин името „Артхашастра“ може да бъде преведено като „учебник по политика“ или „ръководство за политическа икономия“. Arthashastra на Kautilya е енциклопедична работа по публична администрация, власт, обществена служба, икономика, право, външна политика, военни дела и разузнаване. Най-авторитетният английски превод на трактата е с дължина над 500 страници.

Каутила създава научна теория за публичната администрация и една от главите на книгата е изцяло посветена на въпросите на методологията, за да подчертае научната същност на неговата работа. И въпреки че ясно проследява концепцията за идеалистичен тип, това не е утопичен проект на „идеална“ държава. Arthashastra се основава на богатия опит на Каутиля като политик, който е добре запознат с реалностите на политическия живот, както във вътрешната, така и във външнополитическата сфера.

                                   Каутиля и съвременна Индия

В Индия Арташастра остава авторитетна творба през годините на своето съществуване, въпреки че е предавана главно устно. Писменият текст на санскрит също съществува и непрекъснато се пренаписва. През 1904 г. пълният ръкопис на Арташастра от 17 век е намерен от индолога Р. Шамашастри, който го публикува като книга.


Джавахарлал Неру посвети няколко страници на Каутиля и неговата Арташастра в книгата си „Откриването на Индия“, която е основен текст за съвременната индийска политика. Неру нарича Каутиля „велика фигура в политологията“, засягаща практически всички аспекти на теорията и практиката на държавата. Той също така споменава широко разпространеното сравнение на Каутилия с Макиавели и стига до следния извод: „Чанакя беше наречен индийски Макиавели и до известна степен това сравнение е оправдано. Той обаче беше във всички отношения много по-значима личност, надминавайки Макиавели както по интелект, така и по действие. "

В  драмата  „Мудраракшаса на джаинистките традиции“, Чанакя е изобразяван като ценител на изкуството на политическите интриги, използвайки всички средства за постигане на тази цел.   Чанакя е преподавал в Таксила, древен център за обучение. Неговите творби са загубени към края на династията  Гупта, но биват преоткрити до  1915  г.

Може да се погледне и действащият президент на Индия Пранаба Мукерджи, който преди това беше министър на външните работи, отбраната и финансите. Когато Mukherjee беше избран за президент през 2012 г., индийският телевизионен журналист Sanjay Bragta написа: „Mukherjee е равен на портрета на Каутиля, окачен на стената му ... Той е запален любител на книгите и обикновено чете три книги наведнъж, но Arthashastra на Kautilya, древен индийски трактат за държавната икономическа политика и военна стратегия е любимата му книга, която той често цитира в своите бюджетни доклади. "

по данни на Уикипедия




Гласувай:
6



1. bven - Царе, крадци, министри, войни...
20.02.2021 10:42
Колко далечно и близко звучат тези понятия днес. Някой трябва да изучава артхашастра!
Благодаря за чудесния материал!
цитирай
2. bojo12345 - bven, за съжаление е отминало отдавна времето, когато българите са били учители на човечеството.
20.02.2021 11:43
Сега остава да превиваме гръб и да мълчим пред българоубийците и гробокопачите.
Да се надяваме на събудилите се!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: bojo12345
Категория: Политика
Прочетен: 3629673
Постинги: 1932
Коментари: 4403
Гласове: 18518
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031